Inköpsassistent

Kollektionsvisning på Inköp

Madelene berättar om jobbet som inköpsassistent

Idag är det kollektionsvisning på vår avdelning; ett avstamp för kommande orderläggning. Det är alltid spännande att se den nya kollektionen i sin helhet och att få klämma och känna på de produkter som komma skall! Det är många som säger att nästa år känns så långt borta, så avlägset, men det är så konfektionsbranschen fungerar. Det är långa ledtider från att en order läggs till att den är hemma hos oss och ute i butik. Efter att ordern lagts så ska plagget få rätt passform, detaljer ska godkännas, allt ska produceras i fabrik och därefter skeppas per båt hem hit till Sverige och Stadiums Distributionscentral i Norrköping. Det är mycket fix och trix innan kläderna hänger på galge i butik!

Sedan någon vecka tillbaka har det varit "lugnet innan stormen" (om det nu finns ett "lugn" i denna tjänst). Efter dagens kollektionsvisning så är det en hektisk, men rolig orderläggningsperiod som väntar. Alla ordrar för nästa vår ska in i vårt affärssystem och optimeras för bästa försäljning. Jag som inköpsassistent arbetar med att analysera försäljningssiffror och storlekskurvor för att lägga ordrarna så nära den uppskattade försäljningen som det bara går. Jag måste erkänna att det blir lite av en personlig tävling att analysera noggrant nu vid orderläggning, för att sedan få se om försäljningssiffrorna motsvarar min analys när produkterna väl är hemma och säljer.

Vi på Inköp jobbar alltid i tre säsonger samtidigt; den som är i butik idag, den som är på väg hem och den säsongen som vi orderlägger. Det gäller att hålla tungan rätt i munnen för samtidigt som vi orderlägger så trillar det in en hög med prover på kommande sortiment. Proverna ska testas av i passform, mätas, tvättas och synas av. Vi får ungefär tre provomgångar per produkt, så det blir många prover att titta och svara på!

Idag är det även "röding"-dag för min del. "Rödingar" kallas aviseringarna som vi får på varje order. Varför de kallas rödingar är inte så konstigt; försättsbladet är rött! När leverantören har skeppat iväg vår order skickar de även skeppningsdokument till oss. När vi får rödingarna så uppdaterar vi affärssystemet utefter dem; vi kollar av att antal per storlek stämmer, priserna stämmer på fakturan och vi kollar att en massa andra parametrar stämmer överens med det vi kommit överens om med leverantören. Detta är en väldigt vanlig uppgift som assistent, men som också är väldigt viktig för att logistiken ska bli rätt.

Dagarna som inköpsassistent blandas av administrativt arbete och konkret provhantering, det är den variationen som jag gillar så mycket! Nu är det hög tid att sätta fart med prover, rödingar, orderläggning och alla de andra vardagsuppgifterna!

Madelene Johnsson
Inköpsavdelningen på Stadiums huvudkontor